Ευρωπαϊκά έγγραφα σε θέματα που αφορούν το αλκοόλ

1. Ευρωπαϊκό σχέδιο δράσης για τα οινοπνευματώδη ποτά 1992 – 1999

2. Ευρωπαϊκός καταστατικός χάρτης για τα οινοπνευματώδη ποτά 1995

3. Regional health for all targets. Adopted by the WHO Regional Committee for Europe at its forty-eighth session. Copenhagen, September 1998

4. Ευρωπαϊκό σχέδιο δράσης για τα οινοπνευματώδη ποτά 2000-2005

5. Διακήρυξη της Στοκχόλμης 2001

6. Σύσταση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κατανάλωση αλκοόλ από τα παιδιά και τους εφήβους 2001

7. Συμπεράσματα του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κοινοτική στρατηγική για τη μείωση των βλαβών που σχετίζονται με το αλκοόλ 2001

1. Ευρωπαϊκό σχέδιο δράσης για τα οινοπνευματώδη ποτά 1992 - 1999

Υιοθέτηση ειδικών πρωτοβουλιών για τη δημιουργία ειδικών υγειονομικών σχεδιασμών και υγειονομικών-κοινωνικών στρατηγικών για την επίτευξη του στόχου 17 της ευρωπαϊκής στρατηγικής“WHO Health for All Υγεία για όλους:

Μέχρι το έτος 2000 η κατανάλωση ουσιών που προκαλούν εξάρτηση, όπως το αλκοόλ, η νικοτίνη και οι ψυχογενείς ουσίες πρέπει να μειωθεί σημαντικά σε όλα τα κράτη μέλη. Η μέση κατανάλωση αλκοόλ κατά άτομο στον ευρωπαϊκό πληθυσμό πρέπει να μειωθεί κατά 25%.

Συμπληρωματικές στρατηγικές:

Πληθυσμιακή προσέγγιση για την μείωση της κατανάλωσης

Σημασία της πληθυσμιακής προσέγγισης :

Η γενική μείωση της κατανάλωσης παράγει κατά συνέπεια μία μείωση και των προβλημάτων που σχετίζονται με το αλκοόλ Η γενική μείωση της κατανάλωσης παράγει μακροπρόθεσμα οφέλη σε πολιτισμικό επίπεδο.

2. Ευρωπαϊκός καταστατικός χάρτης για τα οινοπνευματώδη ποτά 1995

Ηθικές αρχές και στόχοι

10 στρατηγικές

3. Regional health for all targets. Adopted by tha WHO Regional Committee for Europe at its forty-eighth session. Copenhagen, September 1998

WHO Health 21” – Στόχοι για την υγεία για τον 21° αιώνα: (1999)

Στόχος 12 – Μείωση των βλαβών

Εντός του έτους 2015, οι αρνητικές συνέπειες που προέρχονται από την κατανάλωση ψυχοτρόπων ουσιών, όπως καπνός, αλκοόλ και υπόλοιπες ναρκωτικές ουσίες, πρέπει να μειωθούν σημαντικά σε όλα τα κράτη μέλη.

Εντός του έτους 2015, σε όλα τα κράτη μέλη, η ατομική κατανάλωση αλκοόλ δεν θα πρέπει να αυξηθεί ή να ξεπεράσει τα 6 λίτρα και θα πρέπει να είναι σχεδόν μηδενική στα άτομα ηλικίας κάτω των 15 ετών

4. Ευρωπαϊκό σχέδιο δράσης για τα οινοπνευματώδη ποτά

2000-2005

Γενικοί στόχοι

ü Μεγαλύτερη συνείδηση, εφοδιασμός με εκπαιδευτικά εργαλεία, δημιουργία υποβάθρου που να υποστηρίζει πολιτικές δημόσιας υγείας που θα έχουν το καθήκον να προλαμβάνουν τις βλάβες που προέρχονται από το αλκοόλ

ü Περιορισμός των κινδύνων από τα προβλήματα που σχετίζονται με το αλκοόλ και που μπορούν να λάβουν χώρα σε χώρους όπως το σπίτι, η εργασία, η κοινωνία ή όλους εκείνους τους χώρους όπου καταναλώνεται αλκοόλ

ü Περιορισμός της έκτασης της βλάβης που σχετίζεται με το αλκοόλ σε περιπτώσεις όπως τα θανατηφόρα ατυχήματα, ατυχήματα με τραυματίες, βία, εκμετάλλευση και/ ή αμέλεια ανηλίκων και οικογενειακές κρίσεις

ü Παροχή προσιτών και αποτελεσματικών τρόπων αντιμετώπισης για τα άτομα που καταναλώνουν αλκοόλ με επικίνδυνο τρόπο και για αυτούς που είναι εξαρτημένοι από το αλκοόλ

ü Άσκηση μεγαλύτερης προστασίας από τις πιέσεις που δέχονται τα παιδιά και οι έφηβοι να καταναλώνουν αλκοόλ αλλά και όσοι επιλέγουν να μην το καταναλώνουν

Περιοχές δράσης

Πληροφόρηση και εκπαίδευση

Δημόσιο, ιδιωτικό και εργασιακό περιβάλλον

Αλκοόλ και οδήγηση

Διαθεσιμότητα αλκοολούχων ποτών

Προώθηση αλκοολούχων ποτών

Αντιμετώπιση

Ευθύνες της βιομηχανίας αλκοολούχων ποτών και του τομέα διανομής και πώλησης τους

Ικανότητα της κοινωνίας να δώσει απαντήσεις στα προβλήματα που σχετίζονται με το αλκοόλ

Μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί

Διατύπωση, πραγματοποίηση και έλεγχος των πολιτικών δράσης

5. Διακήρυξη της Στοκχόλμης για τους νέους και το αλκοόλ, 19-21 Φεβρουαρίου 2001

Στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν έως το έτος 2006

1. Μείωση του αριθμού των νέων που ξεκινούν να καταναλώνουν αλκοόλ

2. Καθυστέρηση της ηλικίας έναρξης της κατανάλωσης

3. Μείωσης της κατανάλωσης υψηλού κινδύνου

4. Προτάσεις και /ή δημιουργία εναλλαγών στην κατανάλωση αλκοόλ

5. Αύξηση της συμμετοχής των νέων στον καθορισμό των νεανικών πολιτικών δράσης για την υγεία και ιδιαίτερα για θέματα που αφορούν το αλκοόλ

6. Αύξηση της εκπαίδευσης των νέων σε θέματα που αφορούν το αλκοόλ

7. Μείωση στο ελάχιστο των πιέσεων που ασκούνται στους νέους προτρέποντας τους στην κατανάλωση (διαφημίσεις κ.τ.λ)

8. Στήριξη δράσεων ενάντια στην παράνομη πώληση αλκοόλ

9. Εγγύηση και/ή βελτίωση στην πρόσβαση στις διάφορες υπηρεσίες ιδιαίτερα για τους νέους και τις οικογένειες

10. Σημαντική μείωση των βλαβών που οφείλονται στην χρήση αλκοόλ (ατυχήματα, βία κ.τ.λ.)

6. Σύσταση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κατανάλωση αλκοόλ από τα παιδιά και τους εφήβους 2001

1. Πρέπει να προωθηθεί η έρευνα των προβλημάτων που απορρέουν από την κατανάλωση αλκοόλ στους νέους

2. Στις πολιτικές προαγωγής τις υγείας που απευθύνονται στους ανήλικους και τους εφήβους πρέπει να συμπεριλαμβάνονται και θέματα που αφορούν το αλκοόλ

3.Πρέπει να παράγονται και να διαδίδονται πληροφορίες που αφορούν τη χρήση αλκοόλ στους νέους και τις συμπεριφορές που σχετίζονται με την πρώτη επαφή τους με αυτή την ουσία

4. Πρέπει να ενθαρρύνεται μία προσέγγιση όλων των τομέων στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που απευθύνονται στους νέους

5. Πρέπει να υποστηρίζονται πρωτοβουλίες που ενισχύουν την συνείδηση των συνεπειών από την κατανάλωση αλκοόλ για το άτομο και την κοινωνία

6. Πρέπει να ενισχυθεί η συμμετοχή των νέων στις πολιτικές και στα σχέδια δράσης που αφορούν την υγεία τους

7. Πρέπει να ενθαρρύνεται η παραγωγή υλικού για τις οικογένειες για να διευκολύνεται η συζήτηση πάνω σε θέματα που αφορούν το αλκοόλ

8. Πρέπει να αναπτυχθούν επιπλέον δράσεις πάνω στο θέμα αλκοόλ και οδήγηση

9. Πρέπει να δίνεται προτεραιότητα σε πρωτοβουλίες που αντιτίθονται στην παράνομη πώληση οινοπνευματωδών σε ανηλίκους

10. Πρέπει να αναπτυχθούν ειδικές προσεγγίσεις που να είναι σε θέση να εντοπίζουν τα προβλήματα που σχετίζονται με το αλκοόλ στους νέους και να επεμβαίνουν άμεσα

11. Πρέπει να ενθαρρύνεται η δημιουργία αποτελεσματικών μηχανισμών αναφοράς στην προαγωγή, τις τεχνικές marketing και στην πώληση των οινοπνευματωδών ποτών